Ser ikke skogen for bare trær i Hurdal

Pilegrimsferd i skogen i Hurdal.

Mellom trærne skimtes Hurdalsjøen og grinda som er starten for Pilegrimsstien ved FV 180 mellom Eidsvoll Verk og Hurdal

Merkingen av Pilegrimsveien fra vei 180 mellom Eidsvoll Verk og Hurdal er knapt mulig å oppdage når man kommer kjørende. Men med retning mot Hurdal ligger den på høyre side omkring en kilometer før Hurdalsenteret (Hurdal syn- og mestringssenter). Parkering her eller ved Haraldvangen litt videre, fungerer greit. Her er det ofte plass og ingen betaling. Går man rolig på veien er også merkingen være enklere å finne.

Skilt ved Hurdalsenteret for synshemmede
Ved Hurdalsenteret kan man starte vandringen.

Å starte med en kilometer langs den trafikkerte veien virker ikke fristende og som lokalkjent foretrekker jeg stien rett opp fra enten Haraldvangen eller Hurdalsenteret. Begge med brede stier/veier opp til Kinnavegen (grusveg). Denne kan følges sørover og etter omkring en kilometer står skiltene på Pilegrimsveien. Den som peker nedover mot hovedveien er lett synlig og litt lenger sør går den andre stien oppover. Stien er preget av det faktum at Hurdal har få folk, store skoger og mange stier.

Skogsti i Hurdal
Stien er smal og skogen høy – typisk for en vandring mange steder i Hurdal.

Vanskelig å følge stien

Det blir få som går på hver av den og pilegrimsstien har ikke hatt noen stor trafikk i løpet av sommeren. Litt tilfeldig blåmerking – noen på steiner og noen på trær – gjør det likevel mulig å finne fram. Spesielt hvis man ikke har for høy fart, tar seg tid til å gå tilbake hvis man blir i tvil og holder godt øye med blåflekkene. Jeg minnes en tidligere ture der jeg var litt uoppmerksom på toppen av stien på vei nedover og endte opp med å kjempe meg fram gjennom stein, stup og kratt på vei nedmot Kinnavegen som jeg tross alt visst jeg måtte treffe på.

Sti i Hurdal deler seg
Stien er smal mellom de store grantrærne, men i dette krysset er merkingen god.

Valgmuligheter:

På toppen (et par kilometer fra Kinnavegen) treffer man på en ny vei – Byfellavegen. Her er det noen valg:

• samme sti tilbake igjen.
  • følge Byfellavegen nordover og oppover, gå inn mot Vingersdalshytta og opp til Brenntoppen. Her er det utsikt og sti direkte ned til Haraldvangen igjen.
  • følge Byfellavegen sørover og nedover (slette i starten). Etter en drøy kilometer kommer man til krysset med Kinnavegen og kan ta den nordover til der man kom opp.
Byfellaveien på Minneåsen
Byfellaveien på åsen mellom Hurdalsjøen og Mjøsa, er en grusveg med fine forhold for både syklister, gående og skiløpere på vinterstid

God tur i Hurdal!

Andre turer ikke så langt unna: