Dammane i Brevik – Porsgrunn kommune

Dam… på dam…. på dam – morsom tur i Porsgrunn.

Porsgrunn er industri og forurensing i mange tankegang. Men det finnes små idyller de fleste steer. Gamle E18 går i Brevik omtrent gjennom sementfabrikken. Men ser du nøye på skiltene og veiene finner du en liten vei vestover under jernbanen rett ved de store tårnene på fabrikken. Omkring en halv kilometer videre kommer du til en grusparkering.

Porsgrunn kommune

Litt på skjeive står informasjonstavla som viser veien til Dammane i Porsgrunn kommune. Her er det landskapsvernområde og  fjellformasjonene er spesielle og godt synlige langs gangveien. Dammane er en del av Freierstien som er en lengre tursti i Telemark.

Utsikt i Brevik i Porsgrunn kommune

Fem små dammer

Det er fem små dammer oppover bakken og dette var Breviks drikkevannskilde som ble bygd i 1884. I dag er området tilrettelagt for turgåere og veien opp på høyre side er hovedsakelig asfaltert og framkommelig både med vogn og rullestol. Det stiger imidlertid jevnt oppover.  Ved den øverste dammen er det både toaletter og rasteplass, flere informasjonstavler og avslappende omgivelser.

Tegning av salamander

Jeg følger stien på venstre side av bekkene oppover. Den er ikke merket og ikke så mye brukt, men kommer uansett opp til rasteplassen. Det er mulig å gå videre nordover og følge fjellet langs havet nordover til Porsgrunn. Jeg nøyer meg med den lille utsikten! Den er heller ikke dårlig midt i mellom Breviksbroene.

Slike dammer finner jeg også i Kristiansund.

Les mer på visittelemark.

God tur i Porsgrunn!

Porsgrunn kommune

Andre turer i nærheten:

Fabrikk i Brevik

1 hendelser på “Dammane i Brevik – Porsgrunn kommune”