Nye Oslo Lufthavn.
Truslene om klimaødeleggelsene vi forårsaker ved å fly, gjør ikke nok inntrykk på oss. Vi flyr stadig mer – ikke minst meg selv inkludert. Flyplassen på Gardermoen er for liten etter under tjue års drift. Allerede i 2010 begynte byggingen av en større Oslo Lufthavn. Innen slutten av april 2017 skal alt være klar til offisiell åpning, men i god tid før det vil det meste være tatt i bruk. Høsten 2015 fikk jeg anledning til en omvisning på det som skal bli de nye avdelingene.
Omvisning på OSL
Hjelm, vernesko og fargerik vest må til for å få lov til å gå omkring på byggeområdet. Og selvfølgelig en kjentmann – i dette tilfellet en dame – fra Avinor/OSL. Det er stor aktivitet overalt . Etter en liten forsinkelse før sommeren er byggingen igjen ajour med planen og den første delen skal tas i bruk for testing til sommeren.
Les også: Testpassasjer på Oslo Lufthavn
Pir Nord
Rett bak en enkel midlertidig vegg i dagens avgangshall, pågår arbeidene og kjempehallen på «Pir Nord» kan sees. Uten inventar og ikke oppdelt i rom, ser man vi virkelig hvor stort det er. Utsikten i enden av gangen er upåklagelig – med Mistberget i det fjerne.
Og her vil det også i framtida bli mulig å ha utsyn til rullebanene og nordover på Romerike. Limtredragerne er denne gangen laget av et tysk firma. Stilen på bygget som forlenger dagens terminal vestover er hold relativt lik det som er, mens den nye terminalen nordover er noe annerledes og kan se ut som det kommer til å bli mer utsikt. Kan bli fint å se ut mot åsene og rullebanen, men er det egentlig et pluss å kunne se ned på taxfree-butikken?
Imponerende byggeplass
For en vanlig reisende er det interessant å se litt av «baksiden» av de strømlinjeformede flyplassene vi vanligvis kommer til. Selv om inventaret foreløpig mangler, er det også imponerende å se litt av hvordan en moderne byggeplass fungerer. HMS er tydelig tatt seriøst. Her er førstehjelpstasjoner, oppslag om sikkerhet og «Safety starts with you»-skilter. Det er også overraskende ryddig og ordentlig overalt. Klart for å vises fram selv om jobbingen pågår for fullt hele tiden.
Men klima??
Tilbake til klimaeffekten av økt flytrafikk vil imidlertid ikke vår ellers gode guide. Hun avviser bryskt mitt spørsmål om hva man tenger omkring miljøhensyn, men tar seg fort inn og forteller om miljøhensynene som ligger i materialvalg og byggemåter. Vel hjemme sjekker jeg utbyggingens nettsider og de har flere punkter og en bevisst strategi omkring nettopp klima og miljø. Det bedrer neppe miljøet med større kapasitet på flyplassen, men kanskje alle miljøtiltakene kan lette samvittigheten litt for oss som bare MÅ fly, i hvert fall i år og neste år.