Sootkanalen – Norges eldste sluseanlegg
I 1849 åpnet Sootkanalen i Eidskog for å enklere kunne frakte tømmer sørover til de store sagbrukene i Haldensområdet. Dette var det første sluseanlegget i Norge og besto av 16 sluser med 25 meters høydeforskjell i alt.
Eidskog har, som mange kommuner, en lang rekke stier og turveier.
Den lokale anbefalingen er Vektervegen, men opplysningen om at den er 40 kilometer lang tar motet fra meg. Selvfølgelig ikke nødvendig å gå hele, men likevel høres det langt og kanskje litt ensformig ut. Vann, og ikke minst sluser, høres mer interessant ut enn milevis med flat skog.
Sootkanalen og stien langs denne blir turmålet i Eidskog på en ny varm sommerdag. Sootkanalen knytter Mangenvassdraget sammen med Haldensvassdraget. Stein fra elva ble brukt til å sette opp slusene og det jobbet omkring 600 mann på kanalen de 2-3 årene som ble brukt på byggingen.
Bare en liten bekk igjen
Slusene er ikke lenger i stand til å fungere som sluser og det som kanskje har vært en fyldig elv i vårløsningen er nå svært tørt. Vannet renner, men det er vanskelig å tenke seg at det har vært mulig å sende tømmer utfor her.
Sootkanalen er merket fra RV 21 sør for Vestmarka. Fra hovedveien er det kort ned til parkeringsplassen og oppslagstavlen. Her kan man følge stien langs kanalen både oppover (dvs. sydover) eller nedover (nordover) elva. De fleste slusene ligger på stien sørover. Helt i starten finner du rasteplass med bord og stoler og toalett, med rullestolinngang. Etter hundre meter er imidlertid stien ikke lenger tilgjengelig for rullestol. Her trenger man å være litt lett på foten. Stien er som en liten skogssti og noen steder er det bygd trapper for å lette framkommeligheten.
Ruinene av slusene ligger på rekke og rad. De har alle et navn og helt opp ved det øverste punktet finnes en oversikt over alle slusene nedover. Stien går forbi et tjern og noen gårder på veien før det siste området med sluser.
Det er utvilsomt en idyllisk og interessant sti. Godt vedlikeholdt,men altså ikke framkommelig for barnevogn eller rullestol. For barn er det imidlertid flott med korte avstander mellom hver «severdighet» og ingen uendelige sletter. Her dukker det opp noe nytt rundt hver sving.