Vandring langs elva i Ål i Hallingdal

Stille små-moro, men lite folk

Klatrenett i Ål

Hallingdalselva renner gjennom Ål sentrum. Jeg velger en tursti langs elva. Riktignok viser skiltene at elva plutselig kan bli stor og komme som en tsunami hvis «lukene åpnes», men jeg tar sjansen på at det ikke skjer.

Klatreparken er stille, men ser ut til å kunne by på morsomme aktiviteter. Edderkoppnett og «taubroer» som slynger seg høyt oppe i lufta ser fristende ut for den som ikke er redd for høyden.

Hallingdal 4H gård ligger langs stien og det gjør også en minigolfbane. De moderne feriehusene ved elva, ser fine ut, men ikke bebodd denne dagen.

Over demninger er det ofte litt interessant å gå. Slik er det også her. En labyrintlignende fisketrapp gjør det mulig for laksen (?) å hoppe seg oppover og forbi demningen.

Fisketrapp i Hallingdal

Stien fortsetter videre på oversiden av demningen. Her vider elva seg ut og blir til Strandafjorden. Også nedover er det mulig å gå på begge sider av elva. Her kan du derfor få både lange og korte turer, krysse elva på ulike steder og lage din egen runde. Ål kommune har et stort utvalg av turveier og mange av dem finnes på kartoppslag.

Det er sommer den dagen jeg besøker Ål, men stille og litt forlatt. Ikke mange turister og mange av aktivitetene ser stengt ut. Godstoget fyker forbi og virker betegnende på at de fleste farer forbi…. Men det er nok bare noe med dagen og tidspunktet, Hallingdal feriepark har ihvertfall mange aktiviteter og mye å tilby