Opp over jordene til Jora bru.
Det har bare vært lyst en drøy time da jeg kommer til Lesja kommune. Grensa mot Dovre går i elva Jori (eller Jora) og over denne elva går det selvfølgelig veier på bruer. Men den fineste brua er det jernbanen som har fått.
Her er informasjon om Jora Bru hentet fra turforslag på ut.no:
- Jernbanebro på Raumabanen over elven Jora (eller Jori) ved Dombås.
- Steinhvelvbro med hovedspenn på 54 meter, og endehvelv på 6 og 9 meter.
- Samlet lengde er 85,4 m.
- Broen går ca 40 meter over vannet i elva.
- Ble bygd mellom 1912 og 1919.
- Det er den neste lengste steinhvelvbroen på det norske jernbanenettet, og den tredje lengste steinhvelvbroen i Norge.
Turen min starter ved en rasteplass nede ved hovedveien (E136) og jeg følger gårdsveier oppover til der broa er. Ikke så lange turen men kanskje omkring en kilometer. Det går mot slutten av mars, men natten har vært kald og det ligger fortsatt mye snø i Lesja. Det blå lyset er vakkert og i det fjerne kan jeg se fjellene mot Vestlandet. Med skare kan jeg gå ut på kanten der det er bratt ned mot elva. Veien krysser over jernbanen og jeg går litt rundt her for å få utsikt fra ulike kanter. Noen trær skygger for det beste bildet av brua, men det er mulig å se steinhvelvingene.
På veien opp – og ned igjen – passerer jeg store jordre, en liten skøytebane, en nybygd grillplass og en plass med store vedstabler. Tyder på driftige lokale krefter i Lesja.