Resten av turene i Gudbrandsdalen

Øyer og Sør-Fron – «nesten naboer» langs Lågen.

Mine to siste turer i Innlandet går på samme dag og ikke langt fra Gudbrandsdalslågen.

Harpefossen i Sør-Fron.

Kraftverket i Harpefoss, Sør Fron

Hardvollsmorka ligger på andre siden av elva ved Harpefoss. Det er greit å parkere over broa og ned en liten vei. Her følger vi omtrent et turforslag for området på ut.no i starten oppover langs elva. Dessverre kommer vi ikke nær nok kanten, eller det er for mye skog og vi ser ikke egentlig elva og stryket langt der nede i særlig grad. Vi krysser over ved Harpefoss kraftverk og tar en sti langs jordene tilbake på den andre siden av elva.

Grøntuva Pensjonat i Sør-Fron

Før vi krysser elva igjen finner vi Grøntuva Pensjonat. Et spesielt gammelt hus med fin beliggenhet og utsikt mot elva.

Hesteplassen i Øyer.

I Øyer svinger vi av hovedveien ved Tretten og finner parkering på Stavsplassen. Før vi kommer ut av bilen kommer en lokalkjent mann som tydeligvis elsker å snakke om historien på stedet. Vi får en detaljert forklaring omkring Stavsplassen. Deretter styrer vi litt nedover langs veien og lager oss en liten runde før vi er ferdige også med Øyer.

Andre turer i dalen:

Inne i en undergang i Øyer